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Phonetics and prosody have long been recognised as fundamental aspects of spoken discourse. Specifically, the prosody and phonetics of talk-in-interaction have become a field of study in its own right, with the majority of work to date focussing on the structuring of talk, turn-taking, and the contextualization of social practices, actions, genres, styles, affect etc.

This volume presents an introduction to basic terms and concepts of prosodic-phonetic research as well as new contributions by young and established researchers in the field, for example, in the area of prosody and phonetics of affect display, public performance, institutional interaction, and sequence organisation. At the same time, it provides a survey of the methods currently employed and is thus aimed at students of language and interaction from a wide range of backgrounds as well as more experienced researchers and novices alike.

Dagmar Barth-Weingarten has expertise in the areas of syntax and phonetics and phonology in interaction. Among other things, she has worked on the role of prosody in bi-clausal constructions, in the emergence of hendiadic constructions and final particles and on the concept of intonation units. She has (co-)edited the collected volumes Where prosody meets pragmatics (with Nicole Dehé and Anne Wichmann, 2009) and Prosody in Interaction (with Elisabeth Reber and Margret Selting, 2010) and is holding the chair of Present-Day English Linguistics at the English Department of Potsdam University.

Beatrice Szczepek Reed has worked in the area of phonetics and prosody of interaction for her entire career. She has published the textbook Analysing Conversation: An Introduction to Prosody (2010), the edited volume Units of Talk – Units of Action (with Geoffrey Raymond, 2013), and the monograph Prosodic Orientation in English Conversation (2006), as well as a wide range of peer-reviewed journal articles and book chapters. She is currently Senior Lecturer in the Department of Education at the University of York.


Phonetik und Prosodie werden seit langem als fundamentale Aspekte des gesprochenen Diskurses behandelt. Insbesondere Prosodie und Phonetik natürlicher Alltagssprache haben sich zu einem eigenen Forschungsbereich entwickelt. Das Hauptaugenmerk lag dabei bisher auf Gesprächstruktur, Turn-Taking und die Kontextualisierung von sozialen Praktiken, Handlungen, Genres, Stilen und Affekten.

Dieser Band präsentiert sowohl eine Einführung in Grundbegriffe und -konzepte der prosodisch-phonetischen Gesprächsforschung, als auch neue Befunde junger und etablierter ForscherInnen. Die einzelnen Kapitel behandeln unter anderem Prosodie und Phonetik von Affektdarstellungen, Theatervorstellungen, institutioneller Interaktion und Sequenzorganisation. Gleichzeitig bietet der Band einen Überblick über die Methoden, die in diesem Forschungsbereich genutzt werden. Der Band richtet sich damit an alle, für deren Arbeit die Erforschung von Sprache und Interaktion eine Rolle spielt, seien es Studierende oder erfahrene ForscherInnen.

Dagmar Barth-Weingartens Expertise liegt im Bereich von Syntax und Phonetik/Phonologie in der Interaktion. Sie arbeitete u.a. zur Rolle von Prosodie und Phonetik in bi-klausalen Konstruktionen, bei der Entstehung hendiadischer Konstruktionen und äußerungsfinaler Partikeln sowie zum Konzept der Intonationseinheiten. Sie ist Mitherausgeberin der Sammelbände Where prosody meets pragmatics (mit Nicole Dehé und Anne Wichmann, 2009) und Prosody in Interaction (mit Elisabeth Reber und Margret Selting, 2010) und hat die Professur “Englische Sprache der Gegenwart” am Institut für Anglistik und Amerikanistik der Universität Potsdam inne.

Beatrice Szczepek Reed arbeitet seit Beginn ihrer Karriere im Bereich Phonetik und Prosodie des spontanen Alltagsgesprächs. Ihre Einführung Analysing Conversation: An Introduction to Prosody erschien 2010. Sie ist ausserdem Autorin der Monographie Prosodic Orientation in English Conversation (2006), Mitherausgeberin des Bandes Units of Talk – Units of Action (mit Geoffrey Raymond, 2013) und Autorin zahlreicher Beiträge in Fachpublikationen. Sie ist derzeit Senior Lecturer im Department of Education an der Universität York.